مترجم: امین حسین پور
منبع: راسخون



 

کاهش ناگهانی یا غیر منتظره‌ی وزن می‌تواند نشان‌ دهنده‌ی وجود بیماری باشد و نباید نادیده گرفته شود. این مقاله به ارائه‌ی اطلاعات درباره‌ی دلایل احتمالی کاهش ناگهانی وزن می‌پردازد.
سالم بودن و داشتن اندامی متناسب خواست همه است. برای دستیابی به این مهم مردم اقدامات زیادی انجام می‌دهند مانند داشتن رژیم غذایی خوب ، ورزش کردن و غیره. کاهش وزن به خاطر ورزش کردن منظم یا داشتن رژیم غذایی سالم عادی است ولی کاهش وزن بدون انجام این‌ها نگران کننده‌ است. کاهش ناگهانی وزن که در دوره‌ی زمانی کوتاهی اتفاق می‌افتد می‌تواند نشانه‌ی وجود مشکلات متعددی باشد. این مشکلات می‌تواند جسمی و همچنین ذهنی باشد و باید سریعاً به پزشک مراجعه شود.
بیماری‌های مختلفی مانند بیماری آدیسون ، سرطان ، بیماری سلیاک ، COPD ، بیماری کرون ، افسردگی ، دیابت ، اچ آی وی / ایدز ، پرکاری تیروئید ، بیماری پارکینسون ، زخم گوارشی ، کولیت اولسراتیو و غیره می‌تواند باعث کاهش غیر منتظره‌ی وزن شود.

بیماری آدیسون

این بیماری با عنوان نارسایی مزمن آدرنال نیز شناخته می‌شود. این اختلال هنگامی رخ می‌دهد که هورمون‌هایی مانند آلدوسترون و کورتیزول در غدد آدرنال به مقدار کافی تولید نمی‌شود. این بیماری می‌تواند مرگ آور باشد. کاهش ناگهانی وزن یکی از علامت‌های بیماری آدیسون است.

سرطان

کاهش ناگهانی وزن علامتی شایع است که در افراد مبتلا به سرطان دیده می‌شود. کاهش وزن بدین خاطر اتفاق می‌افتد که تومورهای سرطانی حاضر در بدن متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد که به خاطر آن بدن قادر است سریع‌تر کالری بسوزاند که باعث کاهش زیاد وزن می‌شود. همچنین ممکن است برخی افرادی که تحت درمان سرطان قرار دارند نیز به طور غیر منتظره کاهش وزن داشته باشند.

بیماری سلیاک

در این بیماری گوارشی، پوشش روده‌ی کوچک به خاطر واکنش عکس به گلوتن آسیب می‌بیند. بیماری سلیاک با عدم توانایی برای جذب برخی مواد مغذی خاص همراه است. کاهش وزن به خاطر سوء جذب مواد مغذی ایجاد می‌شود که به دنبال مشکلاتی رخ می‌دهد که کبد ، کلیه‌ها ، سیستم عصبی محیطی و مغز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

اسهال مزمن

اسهال هنگامی ایجاد می‌شود که فرد مواد غذایی مصرف می‌کند که با سیستم گوارشی او سازگار نیست یا مبتلا به عفونت می‌شود. اسهال چیزی است که اکثر افراد آن را در دوره‌ای از زندگی خود تجربه کرده‌اند. اسهال را می‌توان با آنتی بیوتیک درمان کرد. افرادی که بیش از 4 هفته اسهال داشته باشند گفته می‌شود اسهال مزمن دارند. هنگامی که اسهال بیش از 4 هفته طول بکشد، کاهش وزن بسیار محتمل است.

COPD

گروهی از بیماری‌های ریوی که باعث مسدود شدن مسیر هوا می‌شود منجر به ایجاد مشکل در تنفس می‌شود که به COPD (بیماری مزمن انسداد ریوی) معروف است. این بیماری شامل آمفیزم و برونشیت مزمن می‌شود. در مراحل بعدی COPD، کاهش ناخواسته‌ی وزن مشاهده می‌شود.

بیماری کرون

بیماری کرون بیماری نادر است که نواحی مختلف مسیر گوارشی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که باعث ایجاد التهاب در پوشش مسیر گوارشی می‌شود. بیماری کرون باعث ایجاد درد شکمی ، اسهال شدید و در برخی موارد سوء تغذیه می‌شود. بیماری کرون بیماری دردناک و ناتوان کننده است که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود می‌تواند کشنده باشد.

زوال عقل

زوال عقل در واقع یک بیماری نیست ولی گروهی از علایم است که مربوط به بیماری‌هایی مانند آلزایمر ، بیماری پارکینسون یا هانتینگتون می‌باشد. زوال عقل باعث مختل شدن کارکرد مغز ، از دست دادن حافظه ، لکنت زبان و غیره می‌شود. کاهش وزن به خاطر زوال عقل نادر است ولی غیر ممکن نیست.

افسردگی

بیماری ذهنی که با احساس غمگینی و از دست رفتن علاقه همراه است افسردگی نامیده می‌شود. در میان علایم مختلف افسردگی، ابتدایی‌ترین علامت کاهش وزن به خاطر عدم اشتها یا افزایش وزن بیش از حد به خاطر پرخوری است.

دیابت

دیابت بیماری است که در آن میزان قند خون از مقدار عادی بالاتر می‌رود. اگر میزان قند خون بالاتر از مقدار عادی باشد، شایع‌ترین علایم عبارت است از احساس تشنگی زیاد و کاهش وزن زیاد. این بدین خاطر است که قند اضافی توسط کلیه‌ها جذب نمی‌شود و در نتیجه‌ی آن از ادرار دفع می‌شود. هر بار که قند از ادرار دفع می‌شود، فرد مبتلا به دیابت احساس تشنگی می‌کند و سعی می‌کند تشنگی خود را با نوشیدن آب ، نوشابه ، قهوه و غیره رفع کند. این به نوبه‌ی خود باعث افزایش میزان قند می‌شود و چرخه ادامه می‌یابد. این چرخه چیزی است که باعث کاهش ناگهانی وزن در افراد دیابتی می‌شود.

اچ آی وی / ایدز

بیماری مزمن و خطرناکی که به خاطر ابتلا به ویروس اچ آی وی ایجاد می‌شود ایدز نام دارد. اچ آی وی در مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها به وسیله‌ی تخریب کردن سیستم ایمنی تداخل ایجاد می‌کند. بیماری‌های بسیاری دیگری نیز وجود دارد که باعث کاهش ناگهانی وزن می‌شود و با اچ آی وی یا ایدز همراه است مانند سل ، سرطان ، بیماری‌های کلیوی و غیره.

هیپرکلسمی

بالا بودن میزان کلسیم در خون هیپرکلسمی نامیده می‌شود. کلسیم برای حفظ تراکم استخوان‌ها ، انقباض ماهیچه‌ها ، کارکرد صحیح مغز و اعصاب و همچنین آزاد سازی هورمون‌ها لازم است. هنگامی که غدد پاراتیروئید بیش از حد فعال باشد باعث ایجاد هیپرکلسمی می‌شود. این بیماری اگر در مراحل پیشرفته نباشد می‌تواند برای چندین سال پنهان بماند زیرا، نشانه‌ها و علایم آن شدید نیست. در مراحل بعدی، از دست دادن اشتها ، تشنگی زیاد و یبوست برخی از علایمی است که می‌تواند ایجاد شود. به خاطر از دست دادن اشتها در افراد مبتلا به هیپرکلسمی کاهش ناگهانی وزن رخ می‌دهد.

پرکاری تیروئید

تولید بیش از اندازه‌ی هورمون تیروکسین توسط غده‌ی تیروئید پرکاری تیروئید نامیده می‌شود. کاهش ناگهانی وزن ، عرق کردن ، عصبانیت ، تحریک پذیری و ضربان قلب نامنظم یا سریع به خاطر بالا رفتن متابولیسم بدن در نتیجه‌ی پرکاری تیروئید ایجاد می‌شود.

اعتیاد به داروهای مخدر

مصرف داروهای مخدر مانند کوکائین ، هروئین ، آمفتامین‌ها و غیره باعث سرکوب اشتها و کاهش وزن می‌شود.

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون سیستم عصبی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیماری پارکینسون به خاطر سلول‌های تولید کننده‌ی دوپامین در جسم سیاه که ناحیه‌ای در مغز میانی است ایجاد می‌شود. بیماری پارکینسون یک اختلال دژنراتیو در سیستم عصبی است که هنوز راه درمانی برای آن وجود ندارد. برخی از علایم این بیماری عبارت است از سفتی در اندام‌ها ، محدودیت در حرکت ، تکلم نامفهوم ، کاهش توانایی برای انجام حرکات غیر ارادی مانند پلک زدن و غیره. عدم توانایی برای کنترل حرکات بدن مانند لرزش دست‌ها و پاها، حرکات آهسته ، تغییرات در دست خط ، اختلال در وضعیت بدن نیز از مشکلات تعادلی ناشی از بیماری پارکینسون می‌باشد. کاهش ناگهانی وزن به خاطر از دست دادن اشتها در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون شایع است.

زخم گوارشی

زخم‌های بازی که در پوشش داخلی مری ، معده و قسمت فوقانی روده‌ی کوچک ایجاد می‌شود زخم گوارشی نامیده می‌شود. زخم‌های گوارشی به خاطر مصرف طولانی مدت برخی داروهای خاص یا عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. شایع‌ترین علایم زخم‌های گوارشی عبارت است از استفراغ خونی ، کاهش غیر منتظره‌ی وزن ، تغییر در اشتها و وجود خون تیره در مدفوع.

کولیت اولسراتیو

کولیت اولسراتیو بیماری مزمن است که باعث التهاب طولانی مدت در نواحی خاصی از مسیر گوارشی می‌شود. کولیت اولسراتیو بیماری التهابی است که معمولاً درونی‌ترین پوشش روده‌ی بزرگ و مقعد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علایم این بیماری عبارت است از خونریزی مقعدی ، درد در ناحیه‌ی مقعد ، اسهال خونی ، گرفتگی عضلات شکم ، درد شکمی و کاهش ناخواسته‌ی وزن.
کاهش وزن بعد از گذراندن بیماری ، داشتن استرس ، تغییر شغل ، طلاق و غیره عادی است. ولی اگر کاهش وزن به صورت غیر منتظره رخ دهد، نباید نادیده گرفته شود و فوراً باید به پزشک مراجعه کرد.